دست راست همين بخش، بوفه و يا به عبارت دقيق‌تر «بار» بود كه در همين ابتدا وجود داشت و تقريبا در همه جاي سالن‌ها چنین محل پذیرایی قرار داشت و بيش از خود نمايشگاه مورد استقبال بود!

عکس 9 : بوفه یا به عبارت آنجا بار نمایشگاه در محل ورودی نمایشگاه  

در همين بخش، محوطه‌اي براي فروش و نمايش كتاب نمايشگاه بود. كتاب نمايشگاه پنجاهم يعني نمايشگاه جاري بلونيا با قيمت 35 يورو به فروش مي‌رسيد.

عکس 10 : محل فروش کتاب نمایشگاه امسال و سالهای قبل 

عکس 11 : قیمت  فروش کتاب نمایشگاه امسال و سالهای قبل 

كتاب نمايشگاه‌هاي سال‌هاي قبل با قفل و زنجير براي مطالعه وجود داشت و در بخش كناري اين كتاب‌ها با قيمت بين 10  تا 35 يورو با قيمت متفاوت براي سال‌هاي گذشته به فروش مي‌رسيد.

 

عکس 12 : محل نمایش کتاب نمایشگاه امسال و سالهای قبل 

نكته قابل توجه اين كه، اين نمايشگاه محل نمايش كتاب‌ها و گفتگو با ناشران گوناگون از كشورهاي ديگر بود و فروش كتا ب در آن بسيار به ندرت به چشم مي خورد .

گفتگو و ارتباط ناشران با یکدیگر از نکات مهم نمایشگاه بود که متاسفانه حضور ایران  در این زمینه بسیار کم رنگ و در حد صفر بود و صرفا نشر شباویز در این زمینه اقدام موثری را صورت می‌داد.

 

عکس 13 : غالب بودن گفتگو بر همه موارد و حتی ارائه کتاب

 

 

 

در داخل اين مجموعه، محلي براي برگزاري نشست‌های نمايشگاه بود كه به شكل جذابي  آماده شده بود و نزدیک بودن و دردسترس بودن و سرراه بودن آن، باعث حضور افراد مختلف در اين جلسات مي‌شد. اين يكي از نكات قوت اين نمايشگاه و از نقاط ضعف نمايشگاه‌هاي كتاب ماست كه  جلسات را در بخش‌هاي دور از  مردم قرار مي‌دهيم و معمولا بدون حضور آنها چه باشکوه برگزار میشود.

عکس 14 : یکی از محل‌های برگزاری نشست های نمایشگاه در ورودی نمایشگاه 

 

با توجه به اينكه ميهمان ويژه امسال نمايشگاه بولنيا، كشور سوئد بود در اين قسمت، بخشي براي اين كشور اختصاص داده شده بود و تصويرگران اين كشور در اين بخش حضور داشتند.

 

عکس 15 : محل عرضه محصولات کشور میهمان سوئد در ورودی نمایشگاه  

 

عکس 16 : محل عرضه محصولات و نمایشگاه تصویرگری کشور میهمان سوئد در ورودی نمایشگاه  

 

همچنين كتابي درباره تصويرگري اين كشور نمايش داده مي‌شد و به فروش مي رسيد.

قيمت كتاب سوئد 20 يورو بود.

 

عکس 17 : محل عرضه و فروش محصولات  و کتاب تصویرگران کشور میهمان سوئد در ورودی نمایشگاه  

بخش ديگري كه در اين قسمت قرار داشت بخش «نمايشگاه تصويرگري» بود:

 

عکس 18 : نمایشگاه تصویرگری در ابتدای نمایشگاه

حدود 80 اثر از كل دنيا و حدود 10 اثر از ايران در این نمایشگاه به تصویر کشیده شده بود .

امير شعباني پور – غزاله موسوي- عليرضا گلدوزيان – سيد فضل ا لله طباطبايي وافراد ديگري كه آثارشان برگزيده شده بود .

 

عکس 19 : لیست اسامی تصویر گران نمایشگاه تصویر گری 

 

عکس 19 : برخی از  تصاویر مربوط به هنرمندان ایرانی   

همچنين در اين قسمت بخش ايده‌هاي جديد و محلي براي آماده‌سازي و كارهاي تصويرگري وجود داشت كه افراد مشغول طراحي آثار و انجام كارهاي خود بودند. در برخی از غرفه ها نیز  تهيه كارت پستال به صورت دستي انجام مي‌شد و افراد زیاد جهت آموزش  و تهیه کارت پستال مشغول بودند .

عکس 20 : برخی تصویرگران در حال انجام کارهای تصویرگری و ارائه آثارشان در راهروهای نمایشگاه

عکس 21 : آموزش تهیه کارت پستال در برخی غرفه ها

 در طبقه فوقاني همين مجموعه، با چهار راه دسترسي مكان‌هايي مثل رستوران، دفتر مطبوعاتي،‌ مراكز تجاري، اتاق‌هاي بخش اجرايي، ‌دفاتر تلويزيوني، ‌بانك، ‌صرافي و.... وجود داشت.

نمايشگاه برندسازي بلونيا (Blogna Licensing Trade Fire)

در بخش كناري اين مجموعه كه سالن 31 نمايشگاه بود و  وسعت محدودي داشت (در كل كمتر از همين مجموعه قبل) نمايشگاهي با حضور 5 كشور دنيا (آلمان، ‌انگليس، ايتاليا، اسپانيا و آمريكا) تشكيل شده بود كه بر محور توليد برندهاي تلويزيوني، عروسكي،‌ آرم و... مرتبط با تجارت و كتاب، و طرح يك پروژه مشترك كتاب وتجارت و رسانه مي پرداخت. مثل عروسك باربي كه لباس، ‌عروسك ،‌ مجسمه ، كيف ، ظروف آشپزخانه ، ‌خوردني‌ها ،‌ نوشيدني‌ها،‌كارتن، ‌فيلم، كتاب وكلاً  هر محصول قابل عرضه آن توليد و ارائه شده بود.

 43 غرفه در اين مجموعه برپا شده بودكه صرفا محصولات خود را عرضه مي كردند و مذاكره جهت توليد و عرضه اين قبيل آثار را انجام مي‌دادند. اين نمايشگاه ارتباط مستقيمي با كتاب نداشت و صرفا توليدات هم عرض و طرح شخصيت‌هاي نو و تجاري كردن آنها را برعهده داشت. استقبال زيادي از اين بخش نمايشگاه نمي‌شد و مخاطبان خاص خود را داشت . 

عکس 22 : غرفه های مختلف نمایشگاه برند سازی

 

 ادامه عکس 22 : غرفه های مختلف نمایشگاه برند سازی

 ادامه عکس 22 : غرفه های مختلف نمایشگاه برند سازی

كل نمايشگاه كتاب كودك در 4 سالن ديگر بود؛ سالن‌هاي 25، 26، 29 و 30

البته محل نمايشگاه دارای سالن‌هاي ديگري هم بود  كه براي نمايشگاه کتاب استفاده نشده و خالی بودند و صرفا سالن های مورد اشاره برای نمایشگاه کتاب استفاده می شد. 

در سالن 25، ناشران كشورهاي استراليا، انگليس، هنگ كنگ، آمريكا و نيوزلند حضور داشتند. در اين سالن 126 غرفه وجود داشت كه به نسبت درخواست ناشران، بزرگ يا كوچك بودند.

در ميانه اين سالن، غرفة كافه يا بار وجود داشت و انواع خوراكي ها  عرضه مي‌شد. این غرفه ها یعنی غرفه فروش و عرضه مواد خوراکی و امکان خوردن در همه سالن ها و داخل سالن ها و با دسترسی چند متری از غرفه های نمایشگاه وجود داشت .

سهولت استفاده  از این مکانها و صرفه جویی وقت افراد با توجه به وضعیت آب و هوا در ایام نمایشگاه که تقریبا هر روز بارندگی بود را  مهم تر می نمود .

  عکس 23 : غرفه های فروش و عرضه مواد خوراکی

همچنين سرويس‌هاي بهداشتي نيز در اين سالن  وجود داشت. محل برگزاري جلسات نيز در اين سالن مهیا بود. اين سالن با سه راهرو به سالن 26 متصل مي‌شد. وجود مکانهای برگزاری جلسات و سرویس‌های بهداشتی و محل فروش مواد غذایی در همه سالن ها  باعث سهولت بهرمندی بازدیدکنندگان از این مکانها شده بود .

از قرار معلوم هر غرفة 16 متري 3500 يورو هزينه داشته است. به عبارت هر متر حدود 2000 یورو .

در سالن 26 ناشران كشورهاي استراليا، بلژيك، كانادا، چين، دانمارك، آلمان، انگليس، هنگ كنگ، هند، ايتاليا، كره، نيوزلند، پرتغال، آفريقاي جنوبي، آمريكا، سوئيس و ... حضور داشتند كه در 125 غرفه استقرار يافته بودند.

در انتهاي اين سالن، محل برگزاری نشست های مرتبط با موضوع كتاب ديجيتال كودك قرار داشت كه به صورت كافه ديجيتال و برگزاري نشست‌هايي با محوريت ديجيتال و كتاب كودك تشكيل می شد و یکی از پر طرفدارترین نشست‌های نمایشگاه بود .

در اين سالن همچنين كارگاه‌هاي كوچك با موضوعات مرتبط با کتاب نیز وجود داشت .

  عکس 24 : محل برگزاری نشست های مربوط کتاب دیجیتال در سالن 26  

در ميانة سالن‌هاي 25 و 26 كه متصل به هم بودند، به وسيلة پله برقي به طبقه بالاتري متصل مي‌شدند كه در آن طبقه بخش كافه، كمدهايي جهت قرار دادن وسايل، اتاق هاي كوچك جهت كار، و ميزهاي بسيار جهت گفت‌وگو وجود داشت.

عکس 25 : طبقه دوم و امکانات موجود در آن از قبیل اتاق امانات ، سالن گفتگو ، رستوران و ....